Endevinalles

Les endevinalles solen estar dirigides als xiquets perquè deduïsquen els noms d'animals, fruites, objectes, etc. En aquest sentit, les endevinalles compten amb un component educatiu més enllà del lúdic, que cerca el desenvolupament mental dels més xicotets.

Per a construir una endevinalla hem de tenir en compte els següents passos:
  •  Primera operació: estranyament.
    - Triem l’objecte a partir del qual volem fer l’endevinalla.
    - Definim l’objecte com si el veiéssem per primera vegada, a partir dels seus trets característics.
  • Segona operació: associació i comparació.
    - Comparació de l’objecte descrit amb altres objectes que tinguen algun dels trets que hem comentat.
  • Tercera operació: la metàfora final.
    -  Combinem els elements més adequats del punt anterior per construir l’endevinalla.
  • Quarta operació: donar forma atraient a la definició misteriosa, preferiblement rimada.  
En l'anterior classe, les meues companyes i jo vam crear quatre endevinalles:

Al teu nas es recolzen els meus vidres cristal·lins
tinc dos potes com els colibrís
i amb mi veuràs tot els arcs de sant martí.

Puc ser xicoteta o gran,
i sempre aniré a les teues mans.
Si no m’oblides ni em perds
amb tu totes les aventures viuré.

Ple de fulles com una llibreta,
i més alt que una xiqueta.
Puc ser de diverses formes
i fullint del sol et done ombres.
 
Si em fas cuscanelles
escoltaràs els meus rialles
que cantant i ballant
les persones m’acompanyen.

Comentarios

  1. Bon treball, tot i que cal revisar-ne alguna qüestió de normativa.
    Ànims i endavant!

    ResponderEliminar

Publicar un comentario

Entradas populares